Kış Lastiği için yeşil ışık yandı.

Kış Lastiği için yeşil ışık yandı.
Soğuk ve zorlu hava şartlarının iyiden iyiye kendini gösterdiği şu günlerde araç kullanan herkesin merak ettiği ve araştırdığı konulardan biri de kış lastikleri. Kış lastikleri halk arasında ‘’kar lastiği’’ olarak bilinse de aslında bu yanlış bir telaffuz şeklidir. Fakat kar lastiği olarak da geçen kış lastikleri, ülkemizde çetin geçen kış aylarında konforlu ve güvenli bir sürüş deneyimi için tüm otomobil kullanıcılarının araçlarında kullanması önerilen bir otomobil lastiğidir.

Kış mevsiminin getirilerinden biri olan yoğun yağışlar, kar ve buzlanma otomobillerin kullanım rahatlığını düşürmektedir. Buzlu, karlı ve ıslak yollarda otomobillerde kaymaların meydana gelmesine, fren tutuş mesafesinin düşmesine ve arabaların yol tutuşunun azalmasına neden olarak seyir konforunu ve güvenliğini etkilemektedir. Bu sebeple sürücülerin bilinçli ve sorumlu olması adına, kış aylarında alması gereken önlemlerden biri ve en etkilisi de araba lastiklerini yaz lastiğinden kış lastiğine çevirmek olacaktır.

Kış Lastikleri ile Yaz Lastikleri Arasındaki Farklar

Kış lastikleri ile yaz lastikleri arasındaki farklar soğuk hava şartlarında aracın yol tutuşunu, fren mesafesini ve kayma riskini büyük oranda etkilemektedir. Kış lastikleri, yaz lastiklerine göre düşük hava sıcaklıklarında daha az esneyen ve yaz lastiklerine göre daha az yumuşayan özel kauçuklardan yapılır. Yaz lastikleri 7 dereceye kadar etkili bir sürüş deneyimi sağlasa da kış lastikleri 7 derece altına dayanıklıdır. Kar, yağmur ve buzlanma gibi meteorolojik durumlarda etkin performans göstermektedir. Kış lastikleri yapımında kullanılan özel kauçuğu, kort bezleri ve silikalar ile 7°C altındaki hava sıcaklıklarında sertleşme yapmaz ve soğuk havalarda yol tutuşunu korur.

Farklı Desen ve Diş Derinliğinin Soğuk Hava Koşullarındaki Etkisi

Yaz lastiği yerine kar lastiği olarak da bilinen kış lastiğini kullanmamız gerektiğinin bir diğer göstergesi ise kış lastiklerinin buz, kar, yağmur ve çamur gibi kış koşullarında kullanılmak için özel olarak tasarlanmış diş yapısına sahip olmasıdır. Diş derinliği, kış aylarında otomobillerin fren ve tutuş özelliklerini koruması açısından önemlidir. Kar lastiklerinin yeterli güvenliği ve fren mesafesini sağlaması açısından diş derinliklerinin minimum 4 mm.’den fazla olması gerekmektedir. Normal otomobil lastiklerine göre farklılık gösteren kalın ve aralıklı dişli desenleri, hem suyun hem de karın lastik içinden çıkmasını kolaylaştırır. Kılcal boşluklar ile vakum etkisi yaratarak yola ve buza daha iyi tutunmasını sağlar.

Kış Lastiklerinin Zorlu Hava Şartlarında Fren Mesafesini Kısaltması

Islak zeminlerde hava şartlarına uygun otomobil lastiği kullanımı frenaj sistemini de etkilemektedir. Yağışlı, buzlu ve karlı yollarda fren mesafesi, standart lastiklerle kış lastiklerine oranla 10 metre kadar artmaktadır. Bu mesafe neredeyse iki otomobil mesafesine denk gelmektedir. Kış aylarında etkili fren mesafesi almak adına standart lastikler yerine kış lastikleri tercih edilmelidir.

Yoğun Kar Yağışlarında Alınması Gereken Önlemler

Kar yağışının yoğun olduğu yerler ve zamanlarda kış lastiklerinin etkisini artırmak, yol tutuşunu sağlamlaştırmak ve daha güvenli bir yolculuk geçirmek için kar zinciri kullanılması tavsiye edilir. Kar zinciri yoğun kar yağışlarında zeminle lastik arasında tutuşu artıran bir köprü kurarak kaymayı engeller. Ancak tüm kışı kar zinciri ile geçirmek doğru değildir. Kar zinciri, uzun süreli kullanımda hem aracın alt kısmına hem de lastiklere zarar verir. 

Çivili lastik olarak bilinen lastik, kar yağışı yoğunluğunun uzun sürdüğü zamanlarda ve yerlerde alınabilecek bir diğer önlemdir. Fakat çivili lastikler kuru zeminlerde kullanılmamalıdır zira kuru zeminlerde çivili lastiklerin kullanımı zemine zarar vererek fren mesafesini uzatır. Ayrıca yoğun bir yol sesi çıkararak konforlu sürüşü engeller. Bu tarz lastikler şehir içinde kullanılmamalıdır.  

Kış Lastiği Kullanmak Zorunlu Mu?

Emniyet Genel Müdürlüğü’nün yayımladığı genelgeye göre ülkemizde Aralık 2015 itibari ile kış lastiği kullanımı zorunlu hale gelmiştir. Trafik kontrol noktalarında yapılan kontrollerde, özellikle karlı ve buzlu zeminlerin olduğu havalarda kış lastiği kontrolü yapılmaktadır. Kış lastiği kullanımını yaygınlaştırmak adına kış aylarında standart araba lastiği kullananlara cezai yaptırım uygulanmaktadır. Kış lastiği takmayan sürücüler ilk kontrolde 77 TL para cezasına çarptırılır, ikinci sefer aynı nedenle yakalanan sürücülerin araçlarına ise trafikten men cezası verilir. Ayrıca karlı havalarda araçta zincir bulundurmak, yine kanunen zorunlu hale gelmiştir.

Kar Lastiği Yakıt Tüketimini Artırır Mı?

Kar lastiklerini yaz lastiklerine göre yakıt tüketimini çok küçük bir oranla artırır.. Kış lastiklerinin yuvarlanma direncinin yaz lastiklerine oranla daha fazla olması tüketimi çok az da olsa artırmaktadır. Fakat fren mesafesini ciddi ölçüde kısaltması sebebiyle olası kazaları engellemesini ve ani frenlerdeki yakıt tüketimi artışını göz önüne aldığımızda, maddi ölçüde geri dönüşü çok daha fazladır.

Size güzel bir haberimiz var, CRALA'dan kiraladığınız tüm araçlarda kış lastiği takılıdır ve bu hizmet için ayrıca bir ücret talep edilmemektedir.

Whatsapp Telefon